Seši padomi kā cīnīties ar rūsu un ziemā turēties uz ceļa / RENAULT NORDE / Jaunumi

Seši padomi kā cīnīties ar rūsu un ziemā turēties uz ceļa

Sālī peldošas šosejas ir Latvijas ceļu standarts gada tumšākajos mēnešos. Pēdējās ziemās ik dienu vērojamas temperatūras svārstības – vienu brīdi salst, otru – jau kūst. Tiešie cietēji šādu temperatūras svārstību dēļ ir mūsu spēkrati, ar kuriem mērojam vairākus simtus kilometru.

Aiz loga sāk iestāties sals un zem mūsu spēkratu riepām virmo melnais ledus, slapjdraņķis un tumšie vakari min uz papēžiem.  “Norde” servisa eksperti sagatavojuši četrus ieteikumus, kā cīnīties ar rūsu, un vēl divus praktiskus padomus, kā parūpēties par sava spēkrata vizuālo un drošības stāvokli ziemas mēnešos.

Kā izvairīties no rūsas: pārliecinies par defektiem, pirms iestājusies ziema

“Norde” virsbūvju remonta un krāsošanas nodaļas vadītājs Gunārs Freidenfelds iesaka pirms iestājusies ziema kārtīgi aplūkot savu auto. “Esam raduši lielāku uzmanību pievērst defektiem, kas radušies pēc ziemas, lai pirms siltā laika iestāšanās parūpētos par tiem un saulainajās dienās izbaudītu braucienu skaistā automobilī. Taču, manuprāt, šī uzmanīgā apskate jāveic tieši pirms gada aukstajiem mēnešiem, lai pamanītu  auto nepilnības, pirms ceļi noklāti ar sāli,” uzskata speciālists. 

Ja manāmas skrāpējuma vietas, buktes vai jebkāda cita veida defekti detaļās un krāsojumā, tad Freidenfelds iesaka doties uz servisu, lai meistari novērš nelaimi tās saknē. Neparūpējoties par savu auto, mēs riskējam ar rūsas mūžīgu klātbūtni mūsu auto detaļās, kas vēlāk manāmi sadārdzinās remonta izmaksas.

Automobili jāmazgā arī ziemā

Gunārs uzsver, ka arī gada aukstajos mēnešos īpaši svarīgi ir mazgāt mašīnu automatizētajās auto mazgātavās. “Ikdienu uz ceļiem tiek bērtas smiltis, sāls, citviet kāds uzber pelnus. Slīdes samazināšanai izmantotie līdzekļi sajaucas ar sniegu, zem auto sliekšņiem un spārniem veidojas netīrumu kārta, kas bojā spēkratu. Tas ir ātrākais ceļš uz koroziju, tāpēc ieteicams vismaz reizi nedēļā vai divās doties uz automazgātavu, lai pasargātu savu mašīnu,” rekomendē speciālists. Gunārs iesaka ziemā izvairīties mazgāt mašīnu pašrocīgi. Ja pēc mazgāšanas uzreiz nav paredzēts doties ceļā, tad automašīnu – virsbūvi un bremzes – pārklās ledus, turpretim specializētā mazgātava ir aprīkota ar spēcīgu fēnu, kas nožāvē virsbūvi.

Īpašs virsbūves pārklājums

Auto vaskošana ir vērtīgāka kā vien baudījums acīm. Protams, tā sniedz tīru un mirdzošu virsbūvi –  mašīna spīd un laistās kā tikko no salona. Papildu skaistumam, vaska pārklājums atgrūž mitrumu un līdz ar to arī putekļus, smiltis un citus sīkumus, aiztaupot mums liekas galvassāpes.Freidenfelds iesaka vaskošanu veikt reizi mēnesī, jo vaska kārta tomēr nav mūžīga. Alternatīva vaskam – nano pārklājums, kas sargās automobili no pusgada līdz gadam. “Jāatzīst, šis prieks ir krietni dārgāks, bet tas ir kvalitātes jautājums. Šāda procedūra noteikti dos lielāku “drošības spilvenu” pret ziemā radušajām problēmām,” spriež “Norde” virsbūvju remonta un krāsošanas nodaļas vadītājs. Nano pārklājums automobiļa lakai piešķir noturīgu spīdumu un augstu noturību pret laika apstākļiem, koroziju, skābām un sārmainām vielām. Auto laka ilgu laiku paliek praktiski nevainojamā stāvoklī un virsbūves tīrībai jāizmanto vienīgi ūdens. Šāda procedūra samazina rūpes ilgtermiņā – kopšana kļūst krietni vieglāka un mazie virsbūves skādējumi gadās retāk.

Pretrūsas apstrāde

Kā vienu no efektīvākajiem rūsas preventīvajiem pasākumiem, “Norde” eksperts iesaka pretrūsas apstrādi. Tas ir process, kurā tiek apstrādātas visas durvis, karteru paneļi, spārni, sliekšņi, bagāžnieks, motora pārsegs, priekšējo un aizmugurējo durvju rāmja vietas un visi balansieru paneļi, kā arī motortelpas iekšpuse. Līdzeklis tiek izsmidzināts uz elektronikas savienojumiem, akumulatoriem, slēgmehānismiem un citām metāla detaļām, izņemot motora siksnas, ģeneratora siksnas un bremžu diskus. Pretrūsas apstrāde iekonservēs esošo rūsu un neļaus veidoties jaunai, tā arī pagarina visu gumijas detaļu kalpošanas laiku.

 Izgaismo ceļu tumšajās stundās

“Formulas 1” vadītājam nav nekā svarīgāka par kontroli pār savu spēkratu un koncentrēšanos uz ceļu. To pavisam noteikti atvieglo ātruma pārslēgšanas lāpstiņas jeb “flappy paddles”, kas pirmo reizi tika izstrādātas 20. gadsimta 80. gadu beigās kā pusautomātisko pārnesumkārbu vadības ierīces Ferrari “Formula 1” sacīkšu automašīnās. Lāpstiņas, kas atrodas uz stūres, atvieglo ātrumu pārslēgšanu, jo nav nepieciešama pārnesumu svira. Inovācijām attīstoties, mūsdienās šīs lāpstiņas ir sastopamas dažādos spēkratos, sākot no kompaktiem hečbekiem līdz pat luksusa apvidus automobiļiem. Mālnieks iesaka, pirmkārt, novērtēt lukturos esošās spuldzītes – vai kāda nav izdegusi un kādā leņķī tiek lauzts gaismas stars caur lēcu. Otrkārt, noteikt lukturu reflektoru stāvokli: “Varam pulēt lukturus, likt spožākas spuldzītes, taču, ja reflektori ir nokalpojuši savu mūžu, tad neviena pulēšana nepalīdzēs sasniegt labāk izgaismotu brauktuvi.”

Fotoattēla autors: Arny North

Kā beidzamo padomu priekšējo lukturu spožuma uzlabošanai Gunārs iesaka kārtīgi noslīpēt luktura virsmu, parūpējoties par visām mikro plaisām, švīkām un sasitumiem. Pēc tam pārklāt lukturi ar virsbūves laku, nevis vasku, kā tas ierasts. Lakas kārtas pārklājums sniegs ilgāku rezultātu un caurredzamāku efektu.

Rūpējies par savu veselību – dezinficē auto salonu ar ozonu

Šobrīd ir aktuālas tīras virsmas un vide, kurā atrodamies, tāpēc Mālnieks iesaka dezinficēt auto salonu ar ozonu. Tā ir procedūra, kas ilgst 40 minūtes, kuras laikā auto salonā ievieto iekārtu, kas ražo ozonu. Ozons ir gāzveida elements, kas, saskaroties ar organiskām vielām – vīrusiem, baktērijām un mikroorganismiem, – tos iznīcina un pats pēc tam pārvēršas par skābekli Pēc 15-20 minūtēm, kad iekārta ir paveikusi savu darbu, salonu izvēdina. Procedūras laikā pazūd ne tikai mikroorganismi, bet arī smakas. Ja automobilī ticis regulāri smēķēts, arī šādu nepatīkamu aromātu var atrisināt ar ozona palīdzību.