Krosovers ar kupejas stila virsbūvi? Jā, kāpēc gan ne, jo šāds auto izskatās dinamiski un atšķirīgi, bet tai pašā laikā saglabā praktiskās īpašības, kas kārtīgam latvietim ir viens no svarīgākajiem parametriem automobiļa izvēles un iegādes brīdī.
Sportiskās krosoverkupejas (sports activity coupe) ir atsevišķs segments, ko būs vērtīgi izpētīt tiem jauno automobiļu pircējiem, kas nudien vēlas vienā automašīnā apvienot pēc iespējas plašāku īpašību spektru - dinamisku, gaumīgu dizainu, snieguma īpašības kā apvidus automobiļiem ar paaugstinātu klīrensu, augstākus sēdekļus un ērtu iekāpšanu glītā salonā, aktuālākās drošības sistēmas, kā arī prāva izmēra bagāžnieku, kurā var pārvadāt ceļojumu koferus visai ģimenei.
Premium automobiļa dizains
Ja kāds teiks, ka profilā jaunais Renault Arkana ļoti līdzinās BMW X6, viņš nepārspīlēs. Bet tam arī nevajadzētu būt pārsteigumam, jo sportiskās krosoverkupejas ir reti sastopama automobiļu suga, bet minētais bavārietis ir pirmais tās pārstāvis. Ja prātā ātri pārskrien jauno automašīnu piedāvājumam, prātā uzreiz nāk tikai vēl viens šāda tipa auto, un tas ir Porsche Cayenne Coupe. Tātad būtībā automobiļi, kuru cena atkarībā no aprīkojuma itin viegli var pietuvoties vai pat pārkāpt 100 000 eiro slieksnim. Arkana tas nedraud, jo šis vidējās klases krosovers, kas garumā nedaudz pārsniedz četrus ar pusi metrus, pieejams jau par 24 tūkstošiem eiro.
Atgriežoties pie dizaina tēmas, Arkana, lai arī profilā līdzinās augstāk minētajiem premium segmenta automobiļiem, no abiem galiem ir visīstākais Renault. Harmonisko sānu skatu ar 18 collu riteņiem, kas iekļauti Intens aprīkojuma līmeņa standarta komplektācijā, papildina šauri galvenie lukturi, āķa jeb C burta formas dienas gaitas gaismas un šauras, bet spožas un izteiksmīgas aizmugurējo lukturu LED joslas. LED un tikai LED lukturi, starp citu, ir arī priekšā. To spoži baltā gaisma tiek vienmērīgi izkliedēta uz priekšu un ievērojami uzlabo redzamību diennakts tumšajā laikā.
Gada periodā, kad lielāko daļu diennakts valda krēsla un tumsa, tā ir neatsverami vērtīga īpašība, un jebkurš Arkana vadītājs to pratīs novērtēt.
Sākot no Intens aprīkojuma līmeņa, pilnie LED lukturi ir apgādāti arī ar automātisko pārslēgšanos starp tuvajām un tālajām gaismām. Patiesi noderīga automašīnas funkcija, kas gadu gaitā ir tiktāl pilnveidota, ka šobrīd jau strādā gandrīz nevainojami. Protams, ir iespējami misēkļi, taču manā testa braucienā to cēlonis bija tikai tehniskas nepilnības priekšā vai pretī braucošajos auto. Loģiski, ka tad, ja priekšā brauc auto ar izdegušām lampiņām, Arkana elektroniskā acs nodomā, ka ceļš ir brīvs, un ieslēdz tālās gaismas. Bet tikai uz brīdi, jo pat atstarotājus vai automobiļus-ciklopus sistēma spēj tumsā atpazīt.
Salona komforts
Automašīnas eksterjera dizains ir pirmā īpašība, ko cilvēks pamana un novērtē. Pēc tam seko interjers, salona noformējums, apdarē izmantotie materiāli, sēdēšanas un braukšanas komforts, kā arī ergonomiskie aspekti. Tie, manuprāt, ir tikpat svarīgi kā automobiļa āriene. Ja ne svarīgāki, ņemot vērā laika samēru, ko cilvēks pavada pie mašīnas un mašīnā. Es savos testa braucienos absolūti lielāko daļu laika pavadu pie stūres, taču intereses pēc kaut reizi ieraušos arī aizmugurējā sēdeklī, lai saprastu, kā jūtas pasažieri. Renault Arkana nebija izņēmums un jāsaka, ka patīkami pārsteidza.
Pēdējā laikā bija sanācis braukt ar mazās klases, sporta vai klasiskās formas automobiļiem, kuros iekāpšana nereti ietver krietnu pieliekšanos, tāpēc Arkana bija patīkama pieredze ar to vien, ka aizmugurējais sēdeklis atrodas apsēšanās augstumā, atliek vien pārlikt kāju pāri slieksnim. Arī sēdekļa ģeometrija vieš cerības, ka pat tālākos braucienos automobilis nenogurdina, jo vietas aizmugurē ir daudz, sēdvirsma atrodas diezgan augstu no zemes un atzveltne ir komfortablā slīpumā.
Būs tieši laikā visām paaudzēm, arī vecāka gada gājuma pasažieriem ar viņu muguras problēmām, turklāt Arkana izceļas ar negaidīti plašu telpu virs galvas. Ja palūkojas uz auto no ārpuses, tad slīpais jumts un šaurie logi vedina domāt, ka aizmugurē valda šaurība, tomēr tie ir maldi un, par spīti augstajam sēdeklim, klaustrofobiskas sajūtas nedraud. No šāda viedokļa Arkana būs praktisks visu potenciālo strīdu risinājums, jo tad, ja kādam apniks skatīties planšetē, viņš varēs brīvi pievērst skatu logam un noraudzīties plaukstošās vizbulītēs vai aizlidojošās dzērvēs, atkarībā no gadalaika.
Kā jau ne reizi esmu teicis un aizvien turos pie šī postulāta - labākā sēdvieta mašīnā ir pie stūres. Lai cik ērti būtu sēdēt aizmugurē, pie stūres vienmēr ir labāk, jo galu galā te ir vislabākā redzamība un viss ir pa tvērienam – ne tikai stūre un ātrumpārslēgs, bet arī centrālā konsole ar košo 9 collu skārienekrānu tās centrā.
Tehnika un braukšana
Jāsāk ar to, ka Arkana ir starp pirmajiem jaunās paaudzes Renault automobiļiem, ko vairs nevar nopirkt ar dīzeļdzinēju. Ne jau tāpēc, ka šāda opcija netiek piedāvāta tikai Latvijas tirgū, bet gan tāpēc, ka smagās degvielas dzinēju ēra vieglo pasažieru auto pasaulē ir faktiski beigusies un tagad tajā dominē neliela darba tilpuma benzīna dzinēji un elektrifikācija. Izmēģinātais modelis bija ar 1,3 litru turbo motoru, kas sajūgts ar 7 pakāpju automātisko pārnesumkārbu. Jaudas it kā nav daudz – 140 zirgspēki –, tomēr 260 ņūtonmetru griezes moments nodrošina adekvātu dinamiku uz šosejas un paātrinājumu līdz 100 kilometriem stundā 9,8 sekundēs. Tas iespējams, jo Arkana, spītējot prāvajam izmēram, ir salīdzinoši viegls auto ar 1336 kg pašmasu.
Kopumā Renault Arkana ir rāms automobilis nosvērtai braukšanai. Jā, tam ir līdzās Eco braukšanas režīmam arī Sport iestatījumi, ar kuriem krosovers kļūst mazliet ņiprāks, tomēr tajās pāris dienās, ko pavadīju ar ugunīgi sarkano Arkana, lieliski iztiku ar My Sense iestatījumiem jeb automobiļa spēju automātiski pielāgoties manām vajadzībām. Pārsvarā gan izbaudīju gaitas un akustisko komfortu, jo Arkana ripo nudien viegli, savukārt motors murrā tik klusi un bez vibrācijām, ka par sevi atgādina vien straujāka paātrinājuma brīžos.
Citkārt mašīnas salonā ielaužas vien pretvēja troksnis, taču labs līdzeklis pret to ir kvalitatīvā audio sistēma. Tai nav skaļa vārda, taču skan ļoti kvalitatīvi un melomāniem patiks, jo īpaši tāpēc, ka viedtālruņa savienošana ar mašīnas multimediju sistēmu prasa vien dažas veiklas pirkstu kustības, un tad jau vairs nav šķēršļu rakt skaņdarbus Spotify pasaulē. Un kas gan var būt noderīgāks par labas mūzikas izlasi, ja jāmēro tāls ceļš? Starp citu, Renault Arkana ar 1,3 litru turbo motoru un nemanāmi strādājošo 7 pakāpju EDC (efficient dual clutch) pārnesumkārbu normālas braukšanas apstākļos pilsētas un ārpilsētas kombinācijā vidēji patērēja 7-7,5 litru benzīna.
.
Automobilim ar augstu virsbūvi un lieliem riteņiem tas nav daudz. Ja tomēr gribas mazāku patēriņu, tad Renault arsenālā ir Arkana ar īstu 1,6 litru hibrīddzinēju, bet par to sīkāk nākamajā apskatā. Šī stāsta varonis tomēr ir Arkana bāzes modifikācija, kas īpašajā akcijas piedāvājumā standarta komplektācijā Zen pieejama jau par 24 160 eiro, savukārt Intens modelis ar aprīkojuma sarakstu uz divām A4 lapām – par 25 370 eiro. Sportiskāk noformētais R.S. Line modelis, par ko arī būs atsevišķs stāsts, tikmēr maksā no 28 000 eiro..
Teksta un fotogrāfiju autors: Ingars Tenis